4 Eylül 2010 Cumartesi

OKULÖNCESİ DÖNEMDE KUKLALAR

Eski Türk geleneklerinde yer alan kukla, belli bir amaca yönelik anlatım için çeşitli tiplerin, şekillerin ve cisimlerin oyunlaştırılması sanatıdır. Tahta, alçı, mukavva veya bezden yapılmış elle, iple veya sopayla oynatılan bu küçük bebeklere “kukla” bebeklerle yapılan gösteriye “kukla oyunu” ve oynatan kişiye de “kuklacı” denmektedir.
Kuklalar; güldürmek, eğlendirmek amacıyla yapıldıkları gibi oynatılmaları sırasında gerek kişileri gerekse kurgusal hikayeleri ile eğitici bir işleve sahip olmaları bakımından da oldukça önemlidirler.
Bu yazıda kuklaların eğitim açısından önemi hakkında bahsetmek istiyorum. Kuklalar bir iletişim tekniği olarak kullanılabilir. Çocuğa ulaşma ve onu keşfetmede pratik bir yöntemdir. Kuklalar çocuklarda özgüven gelişimine destek olurlar. Duyguları tanımlama ve duygu kontrolüne yardımcı olurlar. Hayal gücünü geliştirir. Kendini sözel olarak ifade etmeyen çocuklarda bile işe yarar. Sosyal ilişkileri düzenlemeye yardımcı olur.
Kuklaları sorun çözmede araç olarak kullanabiliriz. Örneğin bir problem durumunda problemi çözmek için kuklalar konuşabilir. Çocuklar kukla ile konuştuğu zaman kendilerini daha rahat ifade edebilmektedir.
Herkesin bildiği gibi çocuklar doğal olarak kendilerini oyun ile ifade etme yeteneğine sahiptirler. Çocuklara kukla verdiğimizde kendilerini daha rahat ifade edebildiklerini gözlemleyebiliriz. Kuklaları konuştururken kendilerinden birer parça kattıklarını görürüz.
Kendi deneyimlerimden bahsetmem gerekirse sınıf kurallarını çocuklara tanıtırken kuklayı kullanıyorum. Böylece çocuklar kukla ile konuşuyor ve kuralları daha kolay uyguluyorlar. Ayrıca kukla ile anlattığım öyküleri daha dikkatle dinliyorlar. Bazen kendileri de çeşitli etkinliklerde kuklalar yapıyorlar ve kuklalarını büyük bir istekle konuşturuyorlar. Bu yüzden eğitimde kuklaların çok önemli bir yeri olduğunu düşünüyorum. Bu yıl tanışma gününde kendi seçtiğim bir kukla ile çocukları tanıştırdım. Benim kuklam bay kurbişti. Okulda çok yalnızdı ve sınıfına gelecek arkadaşlarını bekliyordu. Her çocuğa da evde boyamaları için birer tane kurbağa kuklası verdim. Çocukların hepsi kuklaya bir şekilde tepki gösterdi. Çocukların bazıları gülümsedi, bazıları kuklaya dokunmak istedi, bazıları da sadece baktı. Hepsi bay kurbişe inandı. Benim öğrencelerim 3 yaşındalar. Küçük bir tepki vermeleri yeterli. Bu etkinlikteki amacım çocukların okula uyum süreçlerini kolaylaştırmak. Okulun ilk günü yine çocukları bay kurbiş karşılayacak. Bu yıl etkinliklerimde bay kurbişi kullanacağım. Tüm bir yıl boyunca sınıfımın bir öğrencisi olacak bay kurbiş.
Okul öncesi eğitimcilerin kuklalara etkinlikleri içinde yer vermelerini tavsiye ediyorum.
Kuklayla kalın:)


Yaralanılan kaynaklar: Özlem Mumcuğuoğlu’nun Kukla konulu semineri

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder